Oświetlenie kosmosu a efektywność energetyczna

Efektywność energetyczna budynku w eksploatacji

Efektywność energetyczna budynku w eksploatacji

 

       O efektywności energetycznej dużo się mówi przy powstawaniu i modernizowaniu wielu obiektów, lecz podczas eksploatacji zazwyczaj marnuję się możliwości budynku. Prawie każda firma eksploatująca lub zarządzająca obiektami ma w prospektach wypisane “optymalizacja energetyczna obiektów / budynków”, “optymalizacja zużycia energii” itp. co się zazwyczaj mija z rzeczywistością. Na bazie moich osobistych doświadczeń dosadnie zobrazujemy , jaki ma wpływ zarządzanie i eksploatacja na zużycie energii czyli efektywność energetyczną budynków. Posłużymy się przykładami samochodów, które odpowiadają budynkom, z którymi miałem do czynienia.

1         Super nowoczesny samochód hybrydowy z możliwością jazdy na samym silniku elektrycznym obrazuje nam nowoczesny budynek z pro-ekologicznymi energooszczędnymi instancjami. Jedziemy przez całe miasto większość czasu męcząc silnik na 2 biegu zamiast używać wyższych biegów(obrazuje źle dobrane nastawy automatyki, przegrzewanie pomieszczeń w okresie grzewczym itp.). Ponad to nie naładowaliśmy przez lenistwo akumulatorów, więc jedziemy w trybie spalinowym( obrazuje ignoranckie nie korzystanie z dobrodziejstw pro-ekologicznych urządzeń). Nie zauważamy, że nie działa odzysk energii(ciepła/chłodu) z hamowania z winy producenta(wykonawcy instalacji w budynku).  Po dojechaniu na miejsce nie wyłączamy silnika uzasadniając, że przecież jutro rano wracamy(nie ustawiamy odpowiednich harmonogramów pracy lub pozostawiamy „asekurancko” włączone urządzenia na 24h). Tak oto podczas eksploatacji marnujemy potencjał urządzeń a efektywność energetyczna obiektu czy samochodu istnieje wirtualnie w reklamach, prospektach itp.
2       Pospolity samochód, z nie szczelnym układem paliwowym, oponami prawie na „flaku”(zapchane filtry). Podróżujemy męcząc sinik oparami opon(zabitymi brudem filtrami) na noc wyłączymy silnik(instalacje). Jednakże jeszcze przez noc wycieka paliwa przez nieszczelności w układzie paliwowym (ucieka ciepło bez odzysku przez wentylatory bytowe lub, przez brak zaprogramowanie obniżeń nocnych ogrzewania, otwarte okna, niepotrzebnie pracujące pompy obiegowe, itp.).
3       Przeciętny samochód(budynek), o którego stan techniczny dbamy(dobra obsługa techniczna), zalewamy trochę droższym, lecz wydajniejszym paliwem i olejem silnikowym(dobra konserwacja urządzeń). Podróżujemy pojazdem płynnie i dynamicznie(dobre efektywne energetycznie zarządzanie, zachowujące komfort użytkowania obiektu), lecz zmieniamy odpowiednio biegi(odpowiednie nastawy automatyki). Przy okazji hamujemy silnikiem, gdyż mamy zerowe spalenie podczas hamowania silnikiem(np. nie korzystamy z chłodu lub ciepła, kiedy nie w okresach przejściowych). Po dojechaniu na miejsce wyłączamy silnik, bo przecież rano ponownie można włączyć silnik i wrócić (ustawienie rozsądnych harmonogramów pracy urządzeń).
Który z wymienionych samochodów – budynków zużyje najmniej paliwa(energii) i najdłużej posłuży? Te obrazowe przykłady wpływu eksploatacji obiektów na zużycie energii wcale nie są przesadzone. Bazują na podstawie całkiem bogatego doświadczenia z kilkudziesięcioma różnorodnymi warszawskimi obiektami. Przecież za koszty tankowania samochodu przeważnie osobiście odpowiadamy a za zużycie energii przez zarządzany obiekt już nie, bo płacą za to najemcy, lokatorzy, skarb państwa…
Efektywność Energetyczna  budynku w eksploatacji to realna i poważna oszczędność
Empirycznie wyznaczyłem, że w każdym budynku, z którym mam do czynienia możliwe do osiągnięcia są miesięczne oszczędności rzędu 5 – 25% w zużyciu energii elektrycznej/cieplnej obiektów w stosunku do średniej z poprzednich lat. Oszczędności uzyskuję działaniami eliminującymi wspomniane nieprawidłowości i prawidłowym zarządzaniu automatyką i parametrami pracy urządzeń przy prawie zerowych kosztach. Nie licze wykorzystania serwisantów w ramach obowiązków zapisanych w umowach oraz swojej pracy przy analizie pracy i optymalizowaniu nastaw automatyki.

 efektywność energetyczna obiektu musi mieć podstawy w poprawnej eksploatacji.

 % oszczędności, które uzyskuje zależy głównie od stopnia zaawansowania i możliwości automatyki, oraz stopnia zastanych nieprawidłowości. To obrazuje jak bardzo ważna jest fachowość i wiedza osób eksploatujących nowoczesne obiekty i jak to wpływa na efektywność energetyczną budynków.

Oczywiście tym lepiej zaprojektowany i wykonany budynek tym wyższy potencjał do uzyskania większej efektywności energetycznej budynku w trakcie eksploatacji.  Na ten temat powstała wspaniała ogólnodostępna (klik w tytuł) monografia “Budynki o niemal zerowym zużyciu energii

Źródło:
Opracowanie własne autora
(Visited 310 times, 18 visits today)

Zostaw swój komentarz

%d bloggers like this: